ATGs Drömfond — Vinnare i Gyllene Hjulet

Uppdrag

Konkurrensen på spelmarknaden är hård. Under 2017 annonserade mer än 100 aktörer i svensk media och under 2019 väntas dessutom en omreglering av spelmarknaden. ATG måste befästa sin position som ”det schyssta spelbolaget. I mer än 40 år har ATG bidragit stort till såväl hästnäring som till idrott & hälsa. För att tydligare kommunicera ATGs engagemang och sponsorskap skapades en plattform; ATGs Drömfond.

Lösning

Vi skapade en kampanj som byggde på att ideella föreningar kunde ansöka om pengar från ATGs Drömfond. Förutsättningen var att deras initiativ skulle motverka utanförskap och ohälsa och ha idrott som grund. Kampanjen marknadsfördes genom redaktionella inslag i TV4, PR och social media med Peter ”Foppa” Forsberg i spetsen som Drömfondens ambassadör.

Resultat

Varumärkestrackingen visade att ”ATG känns sympatiskt” ökade från 26% till 37%. ATGs Drömfond fick in 120 ansökningar och fler än 12 000 personer engagerade sig genom att rösta fram sitt favoritbidrag. Annonsvärdet av det redaktionella materialet uppskattades till 3 miljoner kronor. ATGs Drömfond blev vinnare av Gyllene Hjulet i kategorin Årets Endorsement 2018.


UPPDRAGSGIVARE
ATG
PROJEKT
Idé och kampanj



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy