SustainAbilities@tui — hållbarhet i reseindustrin
Under en eftermiddag involveras hela företaget i ett samtal om hållbarhet. Stora företag kan göra stor skillnad, både idag och i framtiden. När vi bjöd in andra företag att komma och dela med sig av sina tankar och erfarenheter blev responsen fantastisk. På SustainAbilities@TUI fick medarbetarna själva chansen att själva formulera utmaningar och möjligheter.
Uppdrag
TUI Nordic är en del av den världsledande resekoncernen TUI Group och erbjuder resor från hela Norden. Att resa påverkar klimatet. Samtidigt kan en stor aktör göra stor skillnad, i synnerhet om man involverar hela företaget i dialogen och samspelar med sina partners. Minnesota fick i uppdrag att designa ett Learning Event & House Party på temat hållbarhet.
Lösning
TUI:s kontor i Stockholm fylldes med seminariescener, montrar och dialog-stationer utvecklade i samspel med dagens ciceron, Gustav Stenbeck. Några axplock ur det rika utbudet:
- Inspireras av andra företags hållbarhetsinitiativ och applicera dem på TUI. Kan vi agera som Max, Ikea, Tesla och Adidas?
- Möt FN:s 17 hållbarhetsmål. Inom vilka områden kan vi göra skillnad?
- Förstå kompassmodellen. Hållbarhet handlar inte bara om klimat, vi behöver hitta balansen med ekonomi, samhällsutveckling och individens välbefinnande. Grafer illustrerar utvecklingen i världen under 50 år. Här visas global uppvärmning, ekonomisk utveckling (GDP)och den dramatiska reduceringen av människor som lever i extrem fattigdom.
Under rubriken TUIx presenteras kortföreläsningar på tre scener. Här medverkade även externa gäster från IKEA, Max, Boeing, LKAB och Vattenfall.
Resultat
Tillsammans med flera ambitiösa satsningar från TUI har eventet satt hållbarhetsfrågan på agendan inför framtiden. Medarbetarna har inte bara en bättre förståelse för vad företaget gör, oavsett var i företaget de arbetar har de hållbarhet som ett av sina viktigaste prioriteringsområden.
- 94 % av deltagarna svarade att deras kunskap om hållbarhet ökat
- 97 % av deltagarna fick ökat förtroende för TUI:s hållbarhetsarbete.
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
Fastighetsbyrån 50 år
Med flest mäklare, störst marknadsandel och omsättning är Fastighetsbyrån landets ledande mäklarkedja. Bakom den…
26 september, 2016
ATGs Drömfond — Vinnare i Gyllene Hjulet
ATG Drömfond grundades 2017 för att föreningar som främjar gemenskap genom idrott ska få möjlighet att göra stor…
28 juni, 2017
Skandia — en veteran i Almedalen
Det är när människors behov, politikernas ambitioner och näringslivets affärsmodeller samverkar som vi får kraft i…
22 mars, 2016