Transparenta Toan — Atea i Almedalen

Sedan 2017 bjuder ATEA in nordiska it-köpare till en hållbarhetskonferens under Almedalsveckan i Visby med mål att skapa dialog kring de hållbarhetsfrågor deltagarna anser är mest prioriterade. 2018 stod det klart att den fråga som ansågs mest angelägen var att skapa transparens · mer än 1500 olika företag kan vara involverade i produktionen av en persondator. Minnesotas uppdrag blev att, utöver innehållet på konferensen, ta fram en PR-idé kring hur Atea kunde illustrera frågan även utanför konferensens fyra väggar.

Lösning

Syftet med aktiviteten var att på ett kreativt sätt få Almedalsbesökaren att stanna upp ett ögonblick, reflektera över transparens och involveras i dialogen om globalt hållbarhetsarbete. Hur gör vi detta på ett sätt som sticker ut och omedelbart väcker känslor?

På Strandvägen placerade vi den Transparenta Toan. Toalettens väggar var av ”spion-glas” som inifrån upplevs som transparenta vilket skapar känslan av att man uträttar sina behov inför öppen ridå. Den utsatta positionen innebär att toalettbesökaren upplever innebörden av transparens.

Det krävdes en hel del mod för att våga använda toaletten på riktigt.

Huvudbudskapen var ”Våga vara Transparent” och ”Visa att du vågar” och det krävdes en hel del mod för att våga använda toaletten på riktigt. Aktiviteten väckte stor uppmärksamhet. Passerande stannade gärna upp en stund och förstod snart budskapet. Människor reagerade, diskuterade och utmanade varandra. De som prövat delade sina upplevelser, reaktionerna var ofta starka, många nervöst exalterade.

Resultat
  • Transparenta Toan användes av totalt 657 personer med ett genomsnittligt användande av 130 ggr/dag.
  • Ca 28 000 förbipasserade uppskattas ha uppmärksammat Transparenta Toan och dess budskap.
  • Nominerad i kategorin Årets Hantverk i Gyllene Hjulet

UPPDRAGSGIVARE
Atea
PROJEKT
Publik eventaktivering / PR



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy