Tikkurila Retail Arena
Uppdrag
Tikkurila är en ledande nordisk färgleverantör, känd för varumärken som Alcro och Beckers. Färgfackhandeln utmanas av stora byggmarknader och näthandeln. Samtidigt har den lokala butiken goda förutsättningar att konkurrera med kunskap, service och engagemang. Minnesota fick i uppdrag att utveckla koncept och format för ett nytt, årligen återkommande, branschevent i syfte att vidareutveckla och stärka färgfackhandeln.
Lösning
Fram växte konceptet Retail Arena. Retail Arena samlade färgfackhandlare från hela landet. Här bjöds deltagarna på intressanta föreläsningar om handelns utveckling, retail-trender och annan inspiration. Hur skapar vi starkare kundupplevelser och relationer, både i butiken och på webben?
Retail Arena utmanade det klassiska seminarieformatet. Efter en kort inledning från stora scenen fick deltagarna själva välja ur ett brett utbud av aktiviteter. På tre mindre scener sändes parallella kortseminarier, många tog sig tid att besöka någon av utställarnas montrar eller delta i en enkel workshop. I arenans mitt låg fiket där man när som helst kunde slå sig ner över en kopp kaffe. Perfekt om man just upplevt något inspirerande och vill fortsätta diskussionen med en kollega.
Ljudet från föreläsarna sändes ut i hörlurar. På detta sätt kan scener, montrar och workshops placeras tätt intill varandra utan att störa. Det skapar en förtätad atmosfär och det händer saker överallt.
Vid slutet av dagen samlades åter hela publiken framför stora scenen för att få höra Petter berätta hur han ständigt lyckats utmana och expandera sin verksamhet, från rap-artist till folkkär tv-kändis, författare och föreläsare. Genom att bryta mot förväntningar och konventioner har Petter ständigt lyckats förnya sig, skapa förtroende och behålla sin relevans.
Nacka Strand kan genom sitt samarbete med lokala mikrobryggerier erbjuda en öl-bar utöver det vanliga. Inför öppen ridå rullar vi in flipperspel, pingisbord och foodtrucks. När bandet går på och avslutar kvällen är stämningen på topp.
350 färghandlare åker hem, inspirerade, redo att möta framtiden. Vi ses på Retail Arena 2020!
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
ATEA Landslagsläger
Sedan 2007 har Atea varje år samlat alla sina medarbetare till en kick off som de kallar Landslagsläger. Syftet är att…
5 juli, 2019
Försvarsmakten Innebandysponsring
För att aktivera Försvarsmaktens sponsorskap av Innebandy-SM satte vi träningsappen FMTK i fokus. Innebandyspelaren…
2 juni, 2017