Fast Moving ’19

DLF och Svensk Dagligvaruhandel samlade närmare 300 ledare inom dagligvarubranschen till ett nytt event på Clarion Sign i Stockholm. Från scen bjöds det på trendspaning och prognoser och prisutdelning. Minnesota fick förtroendet att producera eventet men även att ta fram det nya konceptet.

Svensk Dagligvaruhandel och DLF ville förnya Stora Dagligvarudagen och rikta konceptet tydligare mot ledare inom dagligvarubranschen. Önskan var att skapa ett event som var mer kunskapsorienterat och mindre festbetonat. Minnesota fick i uppdrag att ta fram varumärkesplattform, namn och visuell identitet. Skapandet av det nya konceptet skedde i nära samarbete med kunden genom en serie av workshops.

Vad ska vi vara?

Inför ”omvandlingen” av Stora Dagligvarudagen gjordes en analys av varumärket i sin befintliga form. Med avstamp i den analysen diskuterade gruppen vilka värden som var viktiga för det nya varumärket. För att summera diskussionerna skapades en varumärkeskarta där åtta rubriker tillsammans fick definiera det nya varumärket.

Vad ska vi heta?

Inför namn-workshopen producerade Minnesota en lista med över 150 olika alternativ på namn. För att ge överblick delades listan in i kategorier baserat på symbolik, funktionalitet, uttal och design. I workshopen tilldelades deltagarna en begränsad mängd klistermärken som de fick använda för att markera de namn de tyckte bäst om.

Namnet syftar på snabbrörliga konsumtionsvaror, men även på en bransch i snabb förändring

Det nya namnet blev Fast Moving vilket förstås syftar på snabbrörliga konsumtionsvaror, men även på en bransch i snabb förändring.

Hur ska vi se ut?

Med varumärketskartan och namnet på plats, påbörjades arbetet med att ta fram den visuella identiteten. Kreatörerna tog avstamp i de värden som satts för varumärkets personlighet. Som ledstjärnor fungerade ord som ”aktuell”, ”dynamisk” och ”modern”.  Utifrån dessa begrepp skapades en dynamisk design som andades framåtrörelse. Det nya varumärket har använts i kommunikation inför eventet och framförallt i rörlig grafik under eventet.


UPPDRAGSGIVARE
DLF & Svensk Dagligvaruhandel
PROJEKT
Branschträff för dagligvaruhandeln



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy