Landshypotek Bank på Dansbandsveckan

2019 gick  Landshypotek Bank in som partner till folkfesten Svenska Dansbandsveckan i Malung. Via sociala medier fick målgruppen följa skapandet av Larz-Kristerz drömboende: en unik friggebod på 6 kvm.

Uppdrag

Landshypotek Bank ägs av ca 40  000 jord- och skogsbrukare och överskottet går tillbaka till deras verksamhet. Banken vill lyfta blicken bortom storstäderna och ge människor i hela landet förutsättningar att leva ett rikt liv. Med sitt nya bolån för hus har man blivit en utmanare på bolånemarknaden och riktar sig mot en ny, bredare målgrupp: husägare över hela landet.  

Svenska Dansbandsveckan i Malung blev den perfekta plattformen för att nå målgruppen. Med 100  000 deltagare på plats och nära en miljon som följer via SVT, P4 och sociala medier, fanns stora möjligheter att nå ut och öka kännedom om banken och bolåneerbjudandet. 

Lösning

För att skapa intresse, inleddes ett samarbete med folkkära dansbandet Larz-Kristerz. Bandet, från lilla samhället Älvdalen i Dalarna, bor trots framgångarna fortfarande kvar. Flera av deras låtar, som ”Här på landet” och ”40 mil från Stureplan”, är också hyllningar till livet utanför storstaden. Bandets jordnära inställning och landsbygdsförankring gjorde dem till en perfekt match för Landshypotek Bank. Att Larz-Kristerz dessutom har en stor och engagerad följarskara i social media gjorde inte saken sämre. 

Internt presenterades sponsorskapet och samarbetet med erbjudande om fribiljetter till Dansbandsveckan.  Externt publicerades ett dansbandsquiz i Landshypotek Banks kanaler där vinnarna fick veckopass till festivalen eller inträde till dansbandsgalan Guldklaven.

Med kampanjens huvudbudskap ”Vad är hemma för dig?” inleddes samarbetet och dialogen med Larz-Kristerz. 

Under en dag i Älvdalen gick vi på djupet kring bandets tankar om hem och boende.  För att förverkliga diskussionerna, byggde vi ett litet hus med allt som får bandet att känna sig hemma – inrymt i en friggebod på 6 kvm.  Projektet kunde följas via filmer i sociala medier.

Under Dansbandsveckan var Landshypotek Bank på plats för att möta målgruppen och etablera en relation. Fansen fick då även möjlighet att besöka Larz-Kristerz friggebod och kanske lägga ett bud. Huset auktionerades nämligen ut till förmån för Musikhjälpen.  

Larz-Kristerz jordnära inställning och landsbygdsförankring gjorde dem till en perfekt match för banken

Resultat

Förstärkt av sponsrade inlägg på bankens Facebook och Instagramkonto ropades huset efter 128 bud in av ett inbitet LarzKristerz-fan för 36 500 kr.  

Ett av de sponsrade inläggen på bankens Facebooksida fick hela 318  000 impressions – vilket med råge överträffar allt vad banken brukar uppnå. 

Hela aktiviteten engagerade målgruppen med ett totalt antal videovisningar på 370 000 och 3 000 gilla-markeringar, delningar och kommentarer i Larz-Kristerz, Dansbandsveckans och Landshypotek Banks kanaler.

Efter ett lyckat första år har ett längre avtal tecknats mellan Landshypotek Bank och Svenska Dansbandsveckan.


UPPDRAGSGIVARE
Landshypotek Bank
PROJEKT
Aktivering Dansbandsveckan i Malung



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy