Vattenfall och Klimatbacken
Klimatbacken är ett samarbete mellan Svenska Skidförbundet och Vattenfall och startade för att få nästa generations skidåkare att backa klimatet.
”Genom Klimatbacken får vi en möjlighet att på ett naturligt och trovärdigt sätt närma oss en målgrupp som vi ser som väldigt viktig när det gäller omställningen till ett fossilfritt liv inom en generation. Minnesota var drivande i den kreativa processen för att skapa konceptet för Klimatbacken samt kommit med idéer och inspel under vägens gång som varit ovärderliga för projektet som helhet.”
— Åsa Rolke, Project Manager Brand Experience på Vattenfall
Uppdrag
Hur pratar man med en passionerad målgrupp, som redan gör allt för sin sport, och ber dem att göra ännu mer? Hur säger man att deras passion inte är hållbar? Vi ville nå en bred målgrupp med ett stort åldersspann. Det var därför viktigt att hitta något som passar alla, som skapar gemenskap och bygger på de gemensamma nämnarna träning och kärlek till sporten.
Lösning
Lösningen blev Klimatbacken! En möjlighet för skidåkare över hela landet att backa klimatet och sin klubb. Klimatbacken är ett samarbete mellan Vattenfall och Skidförbundet.
Ett kit skickas ut intresserade klubbar med allt som behövs för att förvandla deras backe till Klimatbacken. I kittet finns banmarkeringar, höjdmätare och kommutativa enheter, både fysiska och digitala. Där finns även exempel på sms och mail. Det ska nämligen swishas i Klimatbacken. Varje deltagare får själv skaffa sponsorer och komma överens om en summa som sponsorn ska bidra med per höjdmeter som deltagaren springer i backen. För när det är dags att genomföra Klimatbacken handlar det om att springa. En bana mäts ut efter höjdmeter som deltagarna ”samlar” genom att springa. Detta omvandlas sedan till pengar som swishas till klubben. 20% av summan som samlas in är öronmärkta för klimatarbete inom klubben. Vattenfall som är möjliggörare av projekt dubblar dessutom summan avsedd för klimatarbete.
”Minnesota var drivande i den kreativa processen för Klimatbacken. Deras idéer
har varit ovärderliga för projektets helhet.”
Resultat
5 klubbar deltog (målet var 3) och de samlade in totalt 192 495 kr varav 31 202 kr öronmärktes till klimatprojekt. Detta har lett till att 20 klubbar redan anmält sig till 2020 års omgång av Klimatbacken. Även ytterligare partners har anslutit sig.
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
Försvarsmakten Innebandysponsring
För att aktivera Försvarsmaktens sponsorskap av Innebandy-SM satte vi träningsappen FMTK i fokus. Innebandyspelaren…
2 juni, 2017
Försvarsmaktens Flygdag
Varje år genomförs Försvarsmaktens Flygdag, ett event på en av flygflottiljerna runt om i landet. År 2018 var det…
3 juni, 2019
ATEA Landslagsläger
Sedan 2007 har Atea varje år samlat alla sina medarbetare till en kick off som de kallar Landslagsläger. Syftet är att…
5 juli, 2019
Atea Boot Camp 10 år
Atea Bootcamp har kommit att bli Sveriges självklara mötesplats för hela IT-branschen. I tio år har Minnesota haft…
12 september, 2017
Landshypotek Bank på Dansbandsveckan
2019 gick Landshypotek Bank — hela landets bank — in som sponsor till Svenska Dansbandsveckan i Malung. Via filmer och…
12 februari, 2020