Kronfågel 50 år — Alla tiders jubileum

Med en sociala medier-kampanj ledd av Mikael Tornving och Markiz Tainton lyftes kycklingens historia, nutid och framtid samt Kronfågels roll som innovatör.

 

Uppdrag

Kronfågel ville utnyttja sitt jubileum för att berätta om sin roll som innovatör. Dels hur man genom produktlanseringar och nya recept utvecklat sättet kyckling tillagas, men även hur man genom åren testat nya vägar i marknadsföringen; från sjuttiotalets reklamansikte Eva Rydberg, via ”hitlåten” Kyckling på Fredag till dagens klimatsmarta budskap. 

Lösning

Med konceptet ”Alla tiders jubileum” spände det redaktionella greppet över dåtid, nutid och framtid.  

Mat engagerar — och med den insikten vågade man producera innehåll i längre format. I tre Youtube-avsnitt ledda av Mikael Tornving och matinspiratören Markiz Tainton fick vi möta hälsocoacher, stjärnkockar och framtidsforskare; smaka på världens bästa kycklingrätt samt via en tidsresa uppleva 50 år av trendiga kycklingrätter.  

För att komplettera filmerna, producerades 34 unika inlägg i sociala medier. Inläggen blandade friskt: kuriosa och mattrender, recept och lanseringar, nedslag i historien och klimatsmarta tips. 

Utöver aktiviteterna i sociala medier producerades även en unik kampanjsida med ytterligare material, recept och en konsumenttävling.    

Väldigt bra siffror på Youtube –
en kanal med hård konkurrens om uppmärksamheten.

Resultat

Satsningen på långa format gav resultat. Filmerna lockade till tittning och höll intresset på topp. Kampanjtrailern på 35 sek hade en viewthrough-rate på nära 50% och den 12 minuter långa ”På framtidens tallrik” höll 24% av tittarna kvar till slutet. Väldigt bra siffror på Youtube – en kanal med hård konkurrens om uppmärksamheten. Totalt fick man 3 367 210 impressions meden view-rate på 47%. 

De rikliga materialet i de 34 posterna engagerade och roade. Inläggen fick en förtjänade räckvidd på 78 411 och en total räckvidd med annonsering på 1 828 528 (på Instagram och Facebook).  

Helt enkelt alla tiders effekt!

 

Christoffer Ramfors
christoffer.ramfors@minnesota.se


UPPDRAGSGIVARE
Kronfågel
PROJEKT
Jubileumskampanj i social media



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy