Kronfågel 50 år — Alla tiders jubileum
Med en sociala medier-kampanj ledd av Mikael Tornving och Markiz Tainton lyftes kycklingens historia, nutid och framtid samt Kronfågels roll som innovatör.
Uppdrag
Kronfågel ville utnyttja sitt jubileum för att berätta om sin roll som innovatör. Dels hur man genom produktlanseringar och nya recept utvecklat sättet kyckling tillagas, men även hur man genom åren testat nya vägar i marknadsföringen; från sjuttiotalets reklamansikte Eva Rydberg, via ”hitlåten” Kyckling på Fredag till dagens klimatsmarta budskap.
Lösning
Med konceptet ”Alla tiders jubileum” spände det redaktionella greppet över dåtid, nutid och framtid.
Mat engagerar — och med den insikten vågade man producera innehåll i längre format. I tre Youtube-avsnitt ledda av Mikael Tornving och matinspiratören Markiz Tainton fick vi möta hälsocoacher, stjärnkockar och framtidsforskare; smaka på världens bästa kycklingrätt samt via en tidsresa uppleva 50 år av trendiga kycklingrätter.
För att komplettera filmerna, producerades 34 unika inlägg i sociala medier. Inläggen blandade friskt: kuriosa och mattrender, recept och lanseringar, nedslag i historien och klimatsmarta tips.
Utöver aktiviteterna i sociala medier producerades även en unik kampanjsida med ytterligare material, recept och en konsumenttävling.
Väldigt bra siffror på Youtube –
en kanal med hård konkurrens om uppmärksamheten.
Resultat
Satsningen på långa format gav resultat. Filmerna lockade till tittning och höll intresset på topp. Kampanjtrailern på 35 sek hade en view–through-rate på nära 50% och den 12 minuter långa ”På framtidens tallrik” höll 24% av tittarna kvar till slutet. Väldigt bra siffror på Youtube – en kanal med hård konkurrens om uppmärksamheten. Totalt fick man 3 367 210 impressions meden view-rate på 47%.
De rikliga materialet i de 34 posterna engagerade och roade. Inläggen fick en förtjänade räckvidd på 78 411 och en total räckvidd med annonsering på 1 828 528 (på Instagram och Facebook).
Helt enkelt alla tiders effekt!
Christoffer Ramfors
christoffer.ramfors@minnesota.se
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
Fastighetsbyrån 50 år
Med flest mäklare, störst marknadsandel och omsättning är Fastighetsbyrån landets ledande mäklarkedja. Bakom den…
26 september, 2016
Atea Boot Camp 10 år
Atea Bootcamp har kommit att bli Sveriges självklara mötesplats för hela IT-branschen. I tio år har Minnesota haft…
12 september, 2017
ATGs Drömfond — Vinnare i Gyllene Hjulet
ATG Drömfond grundades 2017 för att föreningar som främjar gemenskap genom idrott ska få möjlighet att göra stor…
28 juni, 2017
Switch — ett jämställdhetsinitiativ från Ellevio
2017 ingick Ellevio ett sponsorsamarbete tillsammans med Stockholms fotbollförbund och 50/50 fonden, Female Legends, en…
3 juni, 2019
SustainAbilities@tui — hållbarhet i reseindustrin
Minnesota fick i uppdrag att designa ett Learning Event & House Party på temat hållbarhet. TUI:s kontor i Stockholm…
3 juni, 2019
Skandia — en veteran i Almedalen
Det är när människors behov, politikernas ambitioner och näringslivets affärsmodeller samverkar som vi får kraft i…
22 mars, 2016