Hem till Dig med Larz-Kristerz & Landshypotek
Landshypotek Bank är partner till Svenska Dansbandsveckan. I somras blev festivalen inställd, men banken storsatsade ändå tillsammans med populära dansbandet Larz-Kristerz.
Utmaning
Som utmanare på bolånemarknaden vill banken öka kännedom och bygga relation med husägare runt om i landet. Därför har man valt att rikta sig till dansbandspubliken – en stor målgrupp med ett passionerat intresse. Förra året gick man därför in som partner till Svenska Dansbandsveckan i Malung.
Då årets festival blev inställd uppstod ett behov att på andra sätt engagera och bryta isoleringen. Tanken föddes: om inte publiken kan komma till bandet, får bandet komma till publiken.
Lösning
Tillsammans med populära bandet Larz-Kristerz skapades aktiviteten ”Hem till dig”. I bankens och bandets sociala medier uppmanades fansen att dela med sig av sina personliga minnen av bandet. På kampanjsidan laddades bilder och texter upp. Nio lyckliga vinnare valdes ut för ett personligt besök – live över nätet. Under en dag i juli genomfördes de virtuella besöken från bandmedlemmen Trond Korsmoes hus i Älvsjön. Varje vinnare fick en pratstund och sin favoritlåt spelad – bara för dem.
I bankens sociala medier
nådde inläggen 1 350 000 personer
Resultat
Kampanjen engagerade stort. På kampanjsidan laddades 126 tävlingsbidrag upp. I bankens sociala medier nådde inläggen 1 350 000 personer varav 150 000 genom organisk räckvidd och ledde till 23 000 länkklick. Genom 15 inlägg i Larz-Kristerz kanaler genererades 4977 gilla, 166 kommentarer och 220 delningar. Kampanjen fick även stor exponering mot den stora dansbandspubliken (ca 1 miljon) genom delningar i Svenska Dansbandsveckans kanaler och lokalpress.
Minnesota har tagit fram koncept och producerat kampanjen tillsammans med Landshypotek Bank och produktionsbolaget Filmriding.
Helena Österberg
helena.osterberg@minnesota.se
UPPDRAGSGIVARE
Landshypotek Bank
PROJEKT
Sponsoraktivering med SoMe
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
Landshypotek Bank på Dansbandsveckan
2019 gick Landshypotek Bank — hela landets bank — in som sponsor till Svenska Dansbandsveckan i Malung. Via filmer och…
12 februari, 2020
Försvarsmakten Innebandysponsring
För att aktivera Försvarsmaktens sponsorskap av Innebandy-SM satte vi träningsappen FMTK i fokus. Innebandyspelaren…
2 juni, 2017
Försvarsmaktens Flygdag
Varje år genomförs Försvarsmaktens Flygdag, ett event på en av flygflottiljerna runt om i landet. År 2018 var det…
3 juni, 2019
Jönköping Horse Show
Vad har livet i stallet gemensamt med livet i Försvarsmakten? Mer än man kan tro — båda passar dig som gillar en aktiv…
3 mars, 2020
OMENbyHP på Dreamhack
Dreamhack är en av Sveriges största ungdomsfestivaler med tusentals besökare och massor av spännande kringaktiviteter.…
3 mars, 2020
Atea Boot Camp 10 år
Atea Bootcamp har kommit att bli Sveriges självklara mötesplats för hela IT-branschen. I tio år har Minnesota haft…
12 september, 2017