Guldmyran AWards 2021

Hur håller man en IT-gala med 18 år i ryggen fortsatt relevant? Hur får man både stora och små företag att känna sig som vinnare? Hur skapar man galastämning men utan festlig middag och grattiskramar? 2021 innebar flera utmaningar för IT-branschens ”Oscarsgala” Guldmyran.

 

Uppdrag

Behovet att hylla och synliggöra partners är lika stort idag som när priset skapades. Men utvecklingen i samhället samt det faktum att bolaget som skapade Guldmyran, HP Hewlett Packard idag består av två helt oberoende företag,  HP Inc och HPE Hewlett Packard Enterprise, påverkar hela konceptet. Uppdraget vi fick från kund vara att förbättra Guldmyran, involvera partners och skapa ett större engagemang kring priset, inte bara under galan utan under hela året.

”Klockren teknik.”

Lösning

Vår lösning blev att etablera ett antal nya priskategorier som uppmuntrar fler partners att tävla och samtidigt manifestera HP&HPEs vilja till värdeskapande för företag, organisationer och människor. Att våga gå från det traditionella säljdrivna sättet att se på en affär och istället se vad IT-projekten bidrar till i samhället.

I det nya prisupplägget behöll man två av de tidigare kategorierna samtidigt som man öppnade upp för alla partnerföretag, stora som små att själva nominera de projekt man var extra stolt över. Man fick själv kategorisera projektet i olika fokusområden t ex Mångfald, Hållbarhet, Effektivisering etc. Utifrån de projekt som nominerades skapades sedan 3 helt nya priser, Säkerhet och Integritet, Utveckla och Effektivisera samt Samhällsnytta. Dessutom tillkom ett helt nytt pris, Årets Hedersmyra som tilldelades av juryn.

För att introducera det nya upplägget bjöds samtliga partners in till en livesänd digital Q&A, Allt om nya Guldmyran, där man fick möjlighet att ställa frågor till HP och HPE. Detta följdes upp med information på guldmyran.se och i sociala medier. Denna var startskottet till Nya Guldmyran.

”Kvalitet är alltid avgörande!”

Inbjudan till själva galan gick under konceptet ”Guldmyran AWards”. När deltagarna inte kunde träffas och fira fysiskt (med allt vad det innbär) plockade vi ner formaliteten något och bjöd in till en festligare AW med prisutdelning. Inför sändningen använde vi främst Instagram som kommunikationskanal. Här presenterade vi juryn och de finalster som utsågs i de olika kategorierna samt spred roliga tillbakablickar, uppmuntran till att nominera sina projekt och teasa inför årets evenemang.

Under en 2 timmar lång sändning, från Stockholm Waterfront  bjöd vi på livemusik, quiz, sketcher och keynotes. Och naturligtvis hel rad Guldmyror. Stämningen hölls på topp genom samtal med gäster och vinnare på länk och alla deltagare skickade in selfies som länkades upp på skärmar. Programledde gjorde komikern Josefin Johansson tillsammans med HP:s Daniel Antonsson och HPE:s Toni Drk.

Redan dagen efter Guldmyran Awards öppnades nomineringsförfarandet för kommande Guldmyra och kommunikation kring detta är igång.

Resultat

Trots det digitala formatet hade vi inte färre deltagare än tidigare år. 423 unika användare var inloggade till eventet, varav fler än hälften deltog i quizet och laddade upp bilder på sig själva. Vi ökade också antalet följare på Instagram med 20%. I chatten fanns massor av positiv feedback!

”Grymt fint gjort! Tack för ett superbra event Minnesota, HP och HPE. Stort grattis alla finalister!”

”Snyggt arrangemang. Klockren teknik!”

”Tack för ett grymt event och grattis till alla vinnare. Kvalitet är alltid avgörande!

Helena Österberg
Helena.osterberg@minnesota.se


UPPDRAGSGIVARE
HP Inc och HPE Hewlett Packard Enterprise
PROJEKT
Digital partnerträff



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy