SEB Talks
SEB Talks är ett digitalt koncept som lanserades 2020, som en reaktion på pandemin för att ersätta fysiska events och seminarier. SEB har sedan premiären producerat fler än 30 sändningar och lockat mer än 40.000 tittare.
Uppdrag
SEB genomför varje år flera hundra kundevent mot olika segment/målgrupper för att stärka relationen och driva affären. I slutet av februari 2020 kommer beskedet att Sverige fått sitt första fall av Covid-19, något som fick konsekvenser för hela samhället och bland annat innebar att SEB tvingades ställa in alla sina planerade fysiska kundseminarier och events. SEB & Minnesota agerade snabbt och lade grunden för en helt ny digital eventstrategi och utformade konceptet SEB Talks. Syftet var att skapa ett digitalt eventkoncept som kunde spridas och kommuniceras i digitala, sociala och egna kanaler inför, under och efter varje sändning. SEB Talks skulle också bygga på ett format som var flexibelt med varierande teman och innehåll, anpassat utifrån aktuella händelser och intressen som var relevanta för både kunderna och SEB.
Genom streamade event kan vi fortsatt lyfta
frågor som vi vet är av stort värde för kunderna.
Lösning
SEB Talks lanserades 29/4 -20. Första avsnittet hade temat ”Så leder du företaget genom krisen” med fokus att hjälpa företag att navigera sig genom krisen och förstå nya regler & finansieringsstöd från Regeringen. Under 2020-2021 har man producerat 30 SEB Talks med innehåll med hög relevans för små & stora företag, finansiella institutioner & privatpersoner. Exempel på teman:
- Sparande i en ny tid
- The pandemic’s long-term effect on business, climate and leadership
- Öka kvinnligt ägandeskap
Responsen från företag, kunder, gäster och journalister har varit oerhört positiv. Ex. på medverkande är Marcus Wallenberg, Styrelseordförande SEB, Johan Torgeby, CEO SEB, Finansminister Magdalena Andersson, Jan-Olof Jacke, VD Svenskt Näringsliv, Annie Lööf, Partiledare Centerpartiet, Andra Farhad, VD Börshajen, Johan Kuylenstierna, Professor på SU, Ulke Rowe, Director Financial Services på Google Cloud
Resultat
Övergripande resultat
- Har ökat antal följare i sociala kanaler med 10% (+15.500 st)
- Har ökat preferensen som en ansvarsfull aktör i samhället med 5% från 30-35%
Kampanjspecifika resultat
- Har lyckats attrahera 1.300 deltagare/tittar per avsnitt (+ 160%)
- Snittbetyg per sändning 4,3. (mål 4,0)
- Genomsnittstid mer än 80% av sändningen. 5% bättre än målsättning.
- Den totala räckvidden i sociala kanaler (egna och köpta) har varit närmare 12 miljoner
👉 seb.se/talks
👉 Vill du också hålla ett streamat möte? Läs mer om mBroadcast
Christoffer Ramfors
christoffer.ramfors@minnesota.se
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
SEB Vision 2025 Refresh
SEB Vision 2025 Refresh syftade till att presentera och involvera alla medarbetare i den nya affärsplanen och strategin…
12 mars, 2020
Försvarsmakten Innebandysponsring
För att aktivera Försvarsmaktens sponsorskap av Innebandy-SM satte vi träningsappen FMTK i fokus. Innebandyspelaren…
2 juni, 2017
Försvarsmaktens Flygdag
Varje år genomförs Försvarsmaktens Flygdag, ett event på en av flygflottiljerna runt om i landet. År 2018 var det…
3 juni, 2019
ATEA Landslagsläger
Sedan 2007 har Atea varje år samlat alla sina medarbetare till en kick off som de kallar Landslagsläger. Syftet är att…
5 juli, 2019
Jönköping Horse Show
Vad har livet i stallet gemensamt med livet i Försvarsmakten? Mer än man kan tro — båda passar dig som gillar en aktiv…
3 mars, 2020
OMENbyHP på Dreamhack
Dreamhack är en av Sveriges största ungdomsfestivaler med tusentals besökare och massor av spännande kringaktiviteter.…
3 mars, 2020
Fastighetsbyrån 50 år
Med flest mäklare, störst marknadsandel och omsättning är Fastighetsbyrån landets ledande mäklarkedja. Bakom den…
26 september, 2016