SEB The Next Awards
SEB The Next Awards är en nyinstiftad entreprenörstävling inom hållbart entreprenörskap. Tävlingen består av en nomineringskampanj, digitalt seminarieprogram med pitchpresentation samt en direktsänd finalceremoni i Konserthuset med förstklassig musikunderhållning. Med fler än 800 tittare fick sändningen toppbetyg och planeringen av tävlingen för 2022 är igång.
Uppdrag
SEB The Next Awards är en nyinstiftad entreprenörstävling inom hållbart entreprenörskap. Minnesota fick förtroendet att arrangera en hybrid priscermoni för tävlingen samt producera kommunikation för att marknadsföra tävlingen och cermonin.
Lösning
En lanseringskampanj gick av stapeln i april för att uppmärksamma tävlingen och få in ansökningar. Det gjordes med filmer i SoMe och direktbearbetning av bankens företagskunder. Innan sommaren valde juryn ut 9 finalister som presenterades i SoMe.
Eventdagen i september startade med en förinspelad seminariedel där man fick möta såväl juryn som tävlanden och deras projekt. Detta följdes av en finalceremoni som sändes live från Stockholms Konserthus. Dagens konfrencier Lydia Capolicchio guidade tittarna genom sändningen bestående av prisutdelningar, intervjuer och inslag med representanter från SEB & juryn. För musikunderhållningen stod Ana Diaz & Kungliga Filharmonikerna som framförde ett specialkomponerat verk. Tittarna fick även följa deras kreativa process i ett antal inslagsfilmer innan de framförde verket live.
För att hylla vinnarna producerades en uppföljande kampanj i SoMe med filmer som vinnarna stolt kunde sprida vidare.
Resultat
Övergripande resultat/effekt
- Har ökat antal följare i sociala kanaler med 10% (+15.500 st)
- Har ökat preferensen som en ansvarsfull aktör i samhället med 5% från 30-35%
Kampanjspecifika resultat/effekt
- 667 besökare på kampanjsidan vilket är 113% bättre och 5.667 fler besökare.
- Genomsnittligt betyg för sändningen (seminarium och finanalceremonin) 4,3 (+7,5%)
- 836 tittare/deltagare under finaldagen (+68%)
- Den totala räckvidden i sociala kanaler (egna och köpta) har varit 979.130 impressions. 2.721.342 räckvidd och 25.189 klick
UPPDRAGSGIVARE
SEB
PROJEKT
Cermoni och kommunikation för The Next Awards
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
SEB Vision 2025 Refresh
SEB Vision 2025 Refresh syftade till att presentera och involvera alla medarbetare i den nya affärsplanen och strategin…
12 mars, 2020
Guldmyran AWards 2021
2021 var det 18e året Guldmyran arrangerades men första året digitalt. En partnerträff med liveband, quiz och en rad…
10 mars, 2021
Försvarsmakten Innebandysponsring
För att aktivera Försvarsmaktens sponsorskap av Innebandy-SM satte vi träningsappen FMTK i fokus. Innebandyspelaren…
2 juni, 2017
Försvarsmaktens Flygdag
Varje år genomförs Försvarsmaktens Flygdag, ett event på en av flygflottiljerna runt om i landet. År 2018 var det…
3 juni, 2019
Jönköping Horse Show
Vad har livet i stallet gemensamt med livet i Försvarsmakten? Mer än man kan tro — båda passar dig som gillar en aktiv…
3 mars, 2020
OMENbyHP på Dreamhack
Dreamhack är en av Sveriges största ungdomsfestivaler med tusentals besökare och massor av spännande kringaktiviteter.…
3 mars, 2020
Fastighetsbyrån 50 år
Med flest mäklare, störst marknadsandel och omsättning är Fastighetsbyrån landets ledande mäklarkedja. Bakom den…
26 september, 2016