SEB The Next Awards

SEB The Next Awards är en nyinstiftad entreprenörstävling inom hållbart entreprenörskap. Tävlingen består av en nomineringskampanj, digitalt seminarieprogram med pitchpresentation samt en direktsänd finalceremoni i Konserthuset med förstklassig musikunderhållning. Med fler än 800 tittare fick sändningen toppbetyg och planeringen av tävlingen för 2022 är igång.

Uppdrag

SEB The Next Awards är en nyinstiftad entreprenörstävling inom hållbart entreprenörskap. Minnesota fick förtroendet att arrangera en hybrid priscermoni för tävlingen samt producera kommunikation för att marknadsföra tävlingen och cermonin.

Lösning

En lanseringskampanj gick av stapeln i april för att uppmärksamma tävlingen och få in ansökningar. Det gjordes med filmer i SoMe och direktbearbetning av bankens företagskunder. Innan sommaren valde juryn ut 9 finalister som presenterades i SoMe.

Eventdagen i september startade med en förinspelad seminariedel där man fick möta såväl juryn som tävlanden och deras projekt. Detta följdes av en finalceremoni som sändes live från Stockholms Konserthus. Dagens konfrencier Lydia Capolicchio guidade tittarna genom sändningen bestående av prisutdelningar, intervjuer och inslag med representanter från SEB & juryn. För musikunderhållningen stod Ana Diaz & Kungliga Filharmonikerna som framförde ett specialkomponerat verk. Tittarna fick även följa deras kreativa process  i ett antal inslagsfilmer innan de framförde verket live.

För att hylla vinnarna producerades en uppföljande kampanj i SoMe med filmer som vinnarna stolt kunde sprida vidare.

Resultat

Övergripande resultat/effekt

  • Har ökat antal följare i sociala kanaler med 10% (+15.500 st)
  • Har ökat preferensen som en ansvarsfull aktör i samhället med 5% från 30-35%

Kampanjspecifika resultat/effekt

  • 667 besökare på kampanjsidan vilket är 113% bättre och 5.667 fler besökare.
  • Genomsnittligt betyg för sändningen (seminarium och finanalceremonin) 4,3 (+7,5%)
  • 836 tittare/deltagare under finaldagen (+68%)
  • Den totala räckvidden i sociala kanaler (egna och köpta) har varit 979.130 impressions. 2.721.342 räckvidd och 25.189 klick


UPPDRAGSGIVARE
SEB
PROJEKT
Cermoni och kommunikation för The Next Awards



DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy