Fastighetsbyrån Studios 2023
Syftet med all internkommunikation på Fastighetsbyrån är att skapa förutsättningar för ett målinriktat arbete inom hela organisationen. Den årliga kickoffen är den viktigaste händelsen för att förankra prioriterade fokusområden. Fokus år 2023 var att peppa medarbetarna i en just nu tuff tid för mäklarbranschen. Fokus var även att visa att Fastighetsbyrån står stark, är störst och har branschens bästa digitala verktyg, som förenklar arbetet för medarbetarna men också en stor konkurrensfördel mot övriga branschen, och inte minst underlättar det för kunderna.
Uppdrag
Konceptet skulle rama in ett intressant och lustfyllt innehåll som mötte målsättningarna: pepp, inspiration, och sätta fokus på awardsutdelningen, som är lite av en Oscarsutdelning. Det var viktigt att kunskapsöverföringen skulle ske utan pekpinnar och med ödmjukhet inför medarbetarnas vardag och arbetssituation. Konceptet skulle kännas peppigt och lätt att ta till sig och ett tydligt tema som även fungerar på kvällens Awardsutdelning — Fastighetsbyråns medarbetare visar alltid stort engagemang för årets tema vilket man givetvis fortsatt vill uppmuntra.
Lösning
Konceptet Fastighetsbyrån Studios byggde på en dagskonferens i kongressen på Svenska mässan i Göteborg. Dagen till ära var scenen utformad som en filmstudio. VD:n Johan Engströms entré var i form av en specialgjord filmsekvens från filmen Rocky, och alla talare fick en speciell filmentré. För att förstärka filmkänslan ytterligare hade vi en DJ på scen som spelade filmmusik. Ett viktigt budskap på årets kickoff var något Fastighetsbyrån kallade – Återvändarna. Det är fd medarbetare som varit hos någon konkurrent men sedan kommit tillbaka till Fastighetsbyrån. För att visualisera detta, hade vi i förväg spelat in en film i tre delar med just återvändare. Filmen fick heta Återvändarna och den utformades som filmen Utvandrarna. Så allt spelades in i 1800-tals miljö på en gård med tidstypiska kläder och på småländska. Viktigt budskap men med en humoristisk touch.
Det är viktigt att interagera med medarbetarna, så alla kontor hade i förväg fått chansen att spela in egna filmsekvenser, som visades under dagen. Totalt var det 11 kontor som tävlade och i slutet av dagen korades årets film och årets skådespelare. Gästföreläsare var Leo Razzak som är känd från TV-serier som bla Torpederna. Men budskapet i hans föreläsning var ”att aldrig ge upp” och att ”det är du själv som väljer om det ska gå bra eller inte”. Passande budskap i rådande konjunktur.
Under kvällen återsamlades medarbetarna i en ny lokal för Fastighetsbyrån Studio Awards. Likt Oscarsgalan var det röd matta och fotoväggar. Första delen av FB Studio Awards genomfördes stående vid ståbord där det också serverades förrätt. Från scenen delades det ut awards och det varvades med artistuppträdanden, givetvis med filmmusik.
Därefter gick deltagarna in i en tredje lokal där middagssittningen var uppdukad och längst fram i lokalen var en stor scen med LED-väggar där det visades filmsekvenser varvat med 3D animerade FB studio Awards loggor. Under middagen delades det ut ytterligare awards och underhållningen bestod av Deluxe med dansare som framförde specialgjorda filmnummer, utöver det underhöll även Hanna Ferm och Daniella Rathana.
Resultat
Värt att kommentera är det höga deltagarantal som Fastighetsbyrån år efter år lyckas få. Fastighetsbyrån är en Franschise-kedja och det är ingen självklarhet att som franchisetagare vilja delta på en gemensam kickoff, andra kedjor väljer hellre att dela på sig. Så med ett deltagarantal på över 1400 personer på plats varav en stor andel franchisetagare (som dessutom betalar för sig), är ett mycket gott betyg. Framför allt ger resultatet att 89 % anser det viktigt med gemensam kickoff stor motivation till att hålla Fastighetsbyrån mytomspunna kickoffer levande!
Jonas Cavallin
jonas.cavallin@minnesota.se
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev
Fastighetsbyrån 50 år
Med flest mäklare, störst marknadsandel och omsättning är Fastighetsbyrån landets ledande mäklarkedja. Bakom den…
26 september, 2016
Fastighetsbyrån kickoff Champ Camp 2020
Fastighetsbyråns kickoffer är mytomspunna. 2020 arrangerades ett "Champ Camp" för att stärka lagkänslan, inspirera och…
31 mars, 2020
Atea Boot Camp 10 år
Atea Bootcamp har kommit att bli Sveriges självklara mötesplats för hela IT-branschen. I tio år har Minnesota haft…
12 september, 2017
Ahlsell på Vasaloppet
Ahlsell är huvudsponsor till Vasaloppet. Tillsammans med Minnesota har man utvecklat aktiveringar som fungerar både…
28 februari, 2023
Scania Quiz Trophy
Scania Quiz Trophy är en digital kunskapstävling där förare, ägare och Scaniafans testar sina kunskaper om hur fordonen…
28 februari, 2023
Ljuskonst om fjärrvärme
Hur gör man konst på ämnet fjärrvärme? Den frågan har vi numer svaret på. Tillsammans med Vattenfall tog Minnesota fram…
23 november, 2021