Brand Engagement: 5 spådomar
Med kristallkulan under en arm och bagaget från 2020 under den andra, tassar vi försiktigt in i 2021. Vad som helst kan lura bakom nästa hörn, men en sak vet vi säkert — att engagera blir mer spännande än någonsin. Här är 5 spådomar från Minnesota.
Trend 1: Glädje & engagemang
I våras kom siffror på att hemmakontoren ökat med 400%. Med det ökade också medarbetarnas produktivitet och stressnivåerna sjönk. Idag visar rapporterna på motsatt kurva. Google oroar sig för sina unga medarbetare vars produktivitet blivit alldeles för låg. Previa Företagshälsa och Försäkringskassan vittnar båda om hur den psykiska ohälsan har blivit en konsekvens av allt hemarbete.
Och ja — det ÄR en utmaning för många organisationer att hålla energi och laganda uppe. I LinkedIn-flödet kommer vi se allt fler inlägg om lite kreativare kommunikationssatsningar internt, något utöver alla de “check-ins“ vi jobbade upp under 2020. En förebild är Atea som redan i år introducerat showen “Full fart på fredag” där medarbetarna varje fredag kl.12.00 peppas med 20 minuter av lättsamma inslag på sin skärm. Inifrån och utifrån, stort som smått men alltid med fokus att sprida just glädje.
Vill du läsa mer om ämnet har Harvard Business Review skrivit intressanta artiklar här och här
Sponsoraktiveringar och mässmontrar
vävs in i live video shopping-formatet
Trend 2: Kvalitet & engagemang
Vi fortsätter sitta på hemmakontoren. Säkert har du redan införskaffat en ergonomisk stol såväl som extra skärm och ljudreducerande lurar. Men nöjer vi oss med det? För att höja upplevelsen av videosamtalen (som i ärlighetens namn fortfarande är lite knackigt) tar vi steget längre. Specialbelysning, kamerasystem och bra mikrofon är lika naturligt som papper och penna en gång var. Och det är inte på nöjesmarknaden VR får sitt stora genombrott — det är på hemmakontoret . Kvalitet hamnar högt upp på kravlistan 2021!
Trend 3: Medskapande & engagemang
Kanske är det 2020:s avsaknad av mänsklig interaktion som har ökat vår lust för digital interaktion. Trenden är i alla fall tydlig – vi vill ha medskapande på alla plattformar. Under hösten har de första interaktiva poddarna i Sverige dykt upp. Ingen ska komma här och bestämma mitt slut inte! Precis som i våra favoritprogram på TV vill vi nu kunna rösta fram, välja bort och röra om bland deltagare och content i alla kanaler, till och med event. Hur detta ska sluta? Ja, det är ju upp dig.
“And joy connects people more
powerfully than almost any other human experience.”
Trend 4: Sponsring & engagemang
Många har satt sponsoraktiveringarna på paus i väntan på att restriktionerna för upplevelseindustrin ska lätta. Vi får vänta ett bra tag till… Ändå kan varumärken göra mer skillnad än någonsin. Klubbar och kulturinstitutioner går på knäna och fans längtar efter forum där de kan hålla sitt engagemang vid liv. 2021 ser vi hur digitala sponsoraktiveringar utvecklas i rekordfart och videosamtalsplattformar får större betydelse även i kontakt med fans. Ta gärna inspiration från vår kampanj “Hem till dig” med populära dansbandet Larz-Kristerz där fansen fick möta sina idoler via Facetime istället för på Dansbandsveckan i Malung.
Vi vill bestämma utgången på alla
plattformar, till och med event
Trend 5: Live video shopping & engagemang
Flödet svämmar över av retailbolag som arrangerar så kallade live video shopping-event. Inte sällan bygger det på att en influencer provar kläder framför en kamera och svara på tittarnas frågor om passform och material. Hittills har vi mest sett enklare produktioner men i i december lanserade Klarna sin uppgraderade show Livestyle i 5 avsnitt. Här kan man helt enkelt träffa målgruppen under perfekta omständigheter — passionerade över sitt intresse eller idol och i shoppingtagen. Snart är live video shopping brett etablerat och under 2021 ser vi hur både sponsoraktiveringar och mässor vävs in i formatet.
✨ GOTT NYTT ÅR!
Sofia Thomasson
sofia.thomasson@minnesota.se
Johan Lundin
johan.lundin@minnesota.se
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev