”Håll hjärnan kall & hjärtat varmt!”
Två års pandemi är mer eller mindre över, vi borstar av dammet från kavajen och kisar upp mot vårsolen. Vad hände egentligen? Vi tog ett snack med Magnus Sallbring, Kultur- och Marknadsdirektör på Atea, om lärdomar, övertygelser och framtid.
Magnus hojtar till i andra änden av luren. Under vårt samtal kör han runt för att hämta upp kollegorna Filip och Sara. De är på väg till Tylösand för att planera sitt årliga kundevent Atea Bootcamp, något som bäst kan beskrivas som Sveriges IT-toppmöte. Ett format de precis blivit nominerade för i Gyllene Hjulet – i en digital edition. För under våren 2020 såg tillvaron väldigt annorlunda ut.
– Nån har sagt att det nya normala är att vara på distans. Men människan är ett socialt djur och två års pandemi med isolering trumfar inte evolutionen, inleder Magnus.
Så på vilket sätt har Ateas medarbetare och kultur påverkats av pandemin?
– Atea är en unik organisation med en väldigt stark värdebaserad kultur. Men jag menar att även vi har en ”kulturskuld” efter de här åren. Kultur formas i mötet mellan medarbetare och de senaste två åren har man blivit hänvisad till den kultur som finns hemma i köket. Vi behöver nu påminna oss nu om vilka vi på Atea är, vad vi vill och varför.
En annan utmaning är att vi har anställt flera hundra människor de senaste åren och de vet ju inte riktigt vilka vi, Atea, är. Nu börjar ett jättestort arbete med att hjälpa alla nyanställda att komma in i familjen.
Vi har alla en kulturskuld.
Har ni lärt er något under den här tiden?
– Vi har lärt oss massor, även om just Atea, som IT-bolag, kanske varit bättre förberedda för t.ex. distansarbete än samhället i stort. Jag har jobbat på distans sen 2006, bor i Malmö och jobbar i Stockholm. Även vi har lärt oss att jobba mer effektivt och med bättre samverkan på distans.
Men, man skall komma ihåg att det är en sak att försöka hålla saker och ting flytande. Att hålla igång ett projekt är inga problem, men när det kommer den kreativa processen och innovation, så är min uppfattning att man behöver vara tillsammans fysiskt. Det föds tankar ur samtalet när man hinner snacka om sånt som inte bara rör ett specifikt ämne eller uppdrag. Det behöver vi komma tillbaka till.
Länge gick det inte att träffas fysiskt, då etablerade ni ”Full fart på fredag”, ett digitalt koncept med alla medarbetare. Berätta om det!
– ”Full fart på fredag” var vårt sätt att försöka fånga de medarbetare som kände sig deppiga över läget i vardagen. Det var en halvtimmes talkshow med olika gäster som vi körde på fredagarna och där vi bara hade roligt. På ett otvunget sätt skojade vi mycket med varandra och om oss själva.
Det var en sån där typisk grej som föddes ur Covid, men som vi inte har samma behov av idag. Man måste vara lyhörd och adaptiv. Vad innebär en sån här stor förändring för våra medarbetare och vad behöver vi göra? Nyckeln var att göra det — blev det misslyckat fick man lära sig något av det. Men Full fart på fredag var väldigt lyckat, vi hade mellan 500 och 1000 tittare varje fredag.
”Inbillar ni er att det
här kommer funka?!”
Ni har testat er fram en hel del, både med en större digital kundträff redan våren 2020 och sen en stor fysisk kickoff hösten 2021.
– Vår inställning har varit att ligga steget före — det är därför vi har klarat av att genomföra våra event på det sättet vi gjort. Det klart att folk sa när vi planerade för den fysiska kickoffen Atea Landslagsläger att ”inbillar ni er att det här kommer funka….” men jag tyckte inte att det var speciellt svårt. Det handlar om att kunna föreställa sig hur det kan se ut utifall. Vid öppnandet kommer folk att vilja träffas, så hur kan vi vara förberedda för det då? Det var ingen komplicerad tanke, men kändes provocerande för många när nyheterna rapporterade om smittspridning.
Vad fick er att ta beslutet om en fysisk kickoff?
– Vi kände helt enkelt att vi måste erbjuda våra medarbetare att samlas, det var helt enkelt rätt beslut för Atea och det fick snabbt hög prioritet. Men det hade aldrig blivit av om vi inte legat steget före. Många andra vågade inte ens tänka tanken och det förvånar mig lite hur många som valde att vänta med planeringen. De väntade till september för att börja planera för att ses i januari men då kom ju Covid tillbaka och då var chansen borta. Att ligga steget före har varit vår framgång i allt det här.
Vilka är dina personliga lärdomar som Kultur- och Marknadsdirektör under den här perioden?
– Jag har hela tiden försökt tänka på att hålla huvudet kallt men hjärtat varmt. Det vill säga försöka hålla den perfekta balansen, inte ha panik i något led. Att alltid kunna resonera mig fram om förutsättningar, vad som är möjligt, vad som är drivet av hjärtat så att vi gör det vi faktiskt kan. Det farligaste är att göra ingenting.
Människor måste mötas och
de måste göra det fysiskt
Är det något du känner dig extra stolt över under eller efter den här perioden?
– Jag är väldigt stolt över allt vi har gjort. Både Landslagslägret 2021 och även ett Bootcamp 2021 som vi genomförde fysiskt för 300 kunder under en period där ingen gjorde något. Det klart det betyder jättemycket för oss!
Om jag ska nämna nånting kring det digitala, så var vi faktiskt nästan först ute där också. När Covid kom i mars 2020, hade vi ett fysiskt Bootcamp planerat till maj, men då påbörjade vi också med parallell planering av ett digital event, vilket det också blev i slutändan.
Nu med nya ”digitala mötesvanor” — har du omvärderat betydelsen av fysiska mötet på något sätt?
– Nej, jag har stärkts ännu mer i min övertygelse att människor måste mötas och de måste göra det fysiskt. Om jag tar Bootcamp som exempel, där vi samlar 500 beslutsfattare inom IT under 3 dagar — ett sådant möte har aldrig behövts mer än nu! Att lära av varandra, att nätverka. Det handlar inte om att klicka på nåt youtube-seminarie, det handlar om att människor ska komma samman. Så jag har bara stärkts i min övertygelse att vi behöver fysiska möten som aldrig förr!
Vad tror du om senaste tidens hybridlösningar?
– De som säger att det nya normala är någon hybridlösning, där man kan klicka sig in på eventet också… aldrig i livet! Alla som suttit som livepublik på t.ex. en idrottsgala vet att det är det tråkigaste som finns, man tvingas vänta på en tv-sändning. Jag tror faktiskt på antingen eller.
Sen är vissa seminarier jättesmarta att ta digitalt. Att folk från hela Sverige ska flyga till Stockholm för ett frukostseminarie kommer aldrig hända igen.
Om hybrid:
Jag tror faktiskt på antingen eller.
Har du några andra tankar kring framtiden?
– Jag läste faktiskt en fantastiskt bra krönika där det var en man som sa att han har aldrig insett visheten som ligger bakom begreppet ”Keep calm and carry on”. Det ligger mycket i det. Vad som än händer i samhället måste vi vara kloka, smarta, förutseende och också modiga.
Tar man ut alla förluster på förhand kommer man heller inte att vinna. Man kommer inte ens få förmånen att njuta av en överraskande vinst för man har redan bestämt sig för att förlora. Så vill vi inte jobba, vi planerar för och hoppas på vinst!
Tack Magnus för en inspirerande pratstund!
👉 Atea Landslagsläger är nominerat i Gyllene Hjulet. Läs mer om hur man på ett modigt och säkert sätt samlade medarbetarna på en fysisk kickoff hösten 2021.
👉 Atea Bootcamp är nominerat i Gyllene Hjulet. Läs mer hur man i ett tidigt skede av pandemin lyckades engagera nästan 1000 deltagare — med både kunskap och grillning.
Sofia Thomasson
sofia.thomasson@minnesota.se
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev