Axfood engagerar medarbetare med hälsosam mat
Under 2021 har Axfood lanserat Hälsosmart mat, en intern kommunikationssatsning som syftar till att inspirera och öka kunskapen kring bra och hälsosam mat för Axfoods 16 000 medarbetare. Konceptet har utvecklats av Axfoods projektteam i samarbete med Minnesota.
Vi bytte några ord med Katarina Wirtén, intern kommunikationschef på Axfood.
Hej Katarina! Berätta lite om initiativet Hälsosmart mat.
Hälsosmart mat är ett kommunikationskoncept som riktar sig till alla medarbetare inom Axfood. Oavsett om du jobbar på ekonomiavdelningen, på lagret eller i butik är det viktigt att lära sig mer om vår kärnprodukt – maten. Genom lustfylld kommunikation är vårt mål att inspirera kring hälsosamma råvaror, produkter och vanor.
Varför vill ni öka medarbetarnas kunskap kring maten?
Ökad kunskap leder till stolthet och intresse för det vi producerar och säljer, men också att man får självförtroende att agera ambassadör för produkterna och koncernen man arbetar i. Först när medarbetarna tror på det blir man trovärdig utåt. Givetvis hoppas vi även inspirera till en positiv påverkan på våra kollegors kunskap och engagemang kring sina egna matvanor.
Vi jobbar nära och förtroendet är stort
för varandras bidrag, beslut och roller
Vilka aktiviteter har genomförts och vilka planeras?
Under hösten har konceptet lanserats med ett antal olika tipsfilmer med interna profiler och ett digitalt quiz. Quizzet tilltalar förstås tävlingsinstinkten, men har också gett oss insikter om medarbetarnas matvanor och önskemål kring kommunikationen.
I allt vi gör strävar vi efter att vara lekfulla och inspirerande – präktiga pekpinnar och kostcirklar är bannlysta. Vi vill visa att det är enkelt att äta lite mer hälsosamt.
Även om det finns mycket kunskap inom Axfood tar vi även hjälp utifrån. I dagarna har vi t ex bjudit medarbetarna på en digital inspirationslunch med kända matkreatören Markiz Tainton. Under sändningen fick vi lära oss att göra spännande och hälsosamma mellanmål av resterna i kylskåpet.
Hur driver du arbetet med interna projektgruppen och Minnesota?
Vi arbetar på ett väldigt integrerat sätt där Axfoods projektteam tillsammans med Minnesota knådar fram idéer och aktiviteter. Det är ett väldigt inspirerande arbetssätt där vi skapar tillsammans. Med tiden har tryggheten i teamet ökat. Vi jobbar nära och rollerna flyter in i varandra. Förtroendet är stort för varandras bidrag, beslut och roller.
Det är också starkt av Axfood att våga låta satsningen stå ut kommunikativt i form och uttryck. Hälsosmart mat har fått en egen stil som är väldigt omedelbar.
Hur viktigt är engagemanget?
Det betyder allt! Vi arbetar återkommande med breda workshops med deltagare från hela verksamheten. Detta ger inte bara unika idéer och uppslag – det är helt nödvändigt för att få organisationen med oss. Engagemang får du inte när du sitter på huvudkontoret och bestämmer – det får du när du samarbetar, lyssnar och låter deltagarna påverka med sin expertis. På köpet blir de ambassadörer för konceptet och megafoner ut i koncernens olika bolag.
Till sist, blir det ett hälsosmart julbord i år och vad hamnar på ditt?
Jag är väldigt nyfiken på Axfoods gröna regnbågslax som finns hos Urban Deli och utvalda Hemköpsbutiker i Stockholm just nu. Fisken har ätit ett cirkulärt foder av insekter som i sin tur ätit matsvinn. Det är så vi på Axfood tänker kring framtidens mat – insekter kommer nog inte ätas av oss människor, men däremot användas som foder åt vår mat. Tillsammans med den lite mer traditionella sillen blir laxen klockren på mitt julbord!
Tack för förtroendet och för att du tog dig tid att prata med oss, Katarina. Vi önskar dig en härlig och välförtjänt julledighet så småningom!
Pål Roos
pal.roos@minnesota.se
Fotograf: Elin Andersson
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev