27 oktober, 2022

Krönika: Du sköna nya värld

Olle Nyström, Content Director på Minnesota,  reflekterar över oss som verkar i ”pratsamhället” och hur vi behöver hitta rätt balans i mötesmixen.

Även 2022 har varit lärorikt. När samhället öppnade upp i slutet av första kvartalet var det inte riktigt samma verklighet vi gick tillbaka till. Två år i pandemins grepp har förändrat vårt sätt att mötas och vårt sätt att resa. Hösten 2022 börjar vi förstå att en del av dessa nya förhållningssätt kommit för att stanna.

Det är viktigt att betona att detta inte gäller alla. Det finns yrkesgrupper som gått till jobbet precis som vanligt genom hela pandemin. Det finns också många som sedan restriktionerna lyfts till stor del har återgått till tidigare rutiner. Men för många av oss, framför allt vi som lever i pratsamhället, har online-möten och hemarbete fortsatt vara en del av vardagen.

Många företag och organisationer fick under pandemin pröva på att göra större möten online. Man gick in i en studio och producerade en web-tv-sändning, ofta med interaktiva och sociala inslag. Med dessa erfarenheter i ryggen lägger man nu upp sina mötesstrategier för framtiden och även här visar det sig att verkligheten har förändrats. Det är inte längre lika självklart att vi vill resa till en annan stad för att vara med på en konferens. Kanske vill vi ha valmöjligheten att se valda delar hemma vid datorn?

Det är lätt att vi träffas digitalt
för att det just är lättare

Just nu pågår en intressant diskussion om dessa förändringar ute i företag och organisationer. Vad tjänar vi på att fortsätta nyttja digitala mötesplattformar? Vad förlorar vi om vi inte längre träffar varandra lika mycket? Frågeställningarna gäller ofta både medarbetare och kunder.

Vad är då rätt eller fel? Det går inte att ge några generella svar. Lika svårt är det att säga om dessa förändringar är permanenta eller om vi över tid ändå kommer gå tillbaka till hur det var tidigare. Men det finns en risk. Det är lätt att vi träffas digitalt för att det just är lättare, även om att ses på riktigt hade varit värdefullt. Det är lätt att vi inte genomför ett träff alls eller kör digitalt och bortser ifrån vilken central roll det fysiska mötet faktiskt har i arbetet med att bygga relation med våra kunder.

En sak är klar, det är hög tid att ta dessa frågor på allvar. Hur behåller vi en stark företagskultur och en genuin vi-känsla även om vi träffas mer sällan? Hur bygger vi starka kundrelationer i en tid där det blir allt svårare att locka kunderna till våra event?

Under hösten har vi på Minnesota hjälpt våra kunder att hitta rätt balans i den nya mötesmixen. Behöver du ett bollplank? Tveka inte att höra av dig.

Olle Nyström
olle.nystrom@minnesota.se


DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy