En annorlunda bank bjuder upp till dans
Landshypotek Bank är inte bara skogsägarnas och lantbrukarnas bank. Sedan ett par år tillbaka erbjuder man även bolån till husägare i hela landet. Men hur når man ut till rätt målgrupp utanför storstäderna? Jo, man vågar satsa på ett annorlunda sponsorskap – Svenska Dansbandsveckan i Malung.
Svenska Dansbandsveckan i Malung lockar årligen 100 000 passionerade deltagare från hela landet. Många av besökarna är inte bara husägare utan sympatiserar även med Landshypotek Banks engagemang för svenska landsbygden. För att nå den nya målgruppen, beslutade banken sig för att gå in som sponsor till folkfesten.
För att aktivera sponsorskapet inleddes även ett samarbete med Larz-Kristerz – ett dansband som med titlarna ”40 mil från Stureplan” och ”Här på landet” blivit kända förespråkare för landsbygden i allmänhet och deras hemort Älvdalen i synnerhet.
Genom samtal med sångaren Peter Larsson och basisten Trond Korsmoe utforskades vad hemorten och boendet betyder för ett band som befinner sig på resande fot större delen av året. Vad längtar man hem till? Vad skapar trivsel? Och vad är det som är speciellt med hemorten? Detta var några av frågorna som diskuterades.
Resultatet blev ett antal filmer och en unikt utformad friggebod – en fri tolkning i miniatyr av Larz-Kristerz drömboende. Genom kommentarer och delningar i social media blev det tydligt att ämnet och friggeboden engagerade målgruppen.
Under Dansbandsveckan fick dansbandspubliken inte bara möjlighet att besöka boden – den hugade kunde även lägga ett bud på Tradera. Efter intensiv budgivning lyckades vinnaren ropa hem boden för närmare 40 000 kr – pengar som går oavkortat till Musikhjälpen.
Aktiviteten har bidragit till att Landshypotek Bank både blivit kända och gillade av dansbandspubliken.
Se filmerna om Larz-Kristerz:
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev