Internlansering Vattenfall Industrial Emissions Face Mist
I maj lanserade Vattenfall sin globala hållbarhetskampanj, The Industrial Emissions Face Mist tillsammans med modellen och klimatförespråkaren Cara Delevingne. Minnesota fick förtroendet att genomföra en uppmärksammad internlansering — som resulterade i några oväntade dagar på kontoret.
Vattenfall har tidigare genomfört okonventionella kampanjer för att bli synliga för nya målgrupper, t.ex. serien med lugnande ljudspår och samarbetet med Cake.
– Budskapsmässigt hänger kampanjen ihop med vår tidigare kommunikation för vårt mål om en fossilfri framtid. Där lyfter vi fram bevis för att vi lever upp till våra löften — men det är ett annorlunda och spännande angreppssätt, säger Carolina Pozzolini, Director brand communications.
Samarbete med hudvårdsföretag
Vattenfall är fast beslutna att bidra till utfasningen av fossila bränslen i hela samhället. För att lyckas med detta krävs innovativa lösningar, t ex fossilfri vätgas, ett bränsle som släpper ut vatten i stället för koldioxid. Utsläppen som använts för att göra misten kommer från HYBRIT-anläggningen, ett pilotprojekt för fossilfri stålproduktion. För att dessutom lyckas skapa en marknadsmässig hudvårdsprodukt inledde man samarbetet med c/o GERD.
Medarbetare erbjöds ansiktsbehandling
Minnesota (tillsammans med Nord DDB) har haft ansvaret för den interna lanseringen med eventinstallationer på Vattenfalls kontor i Solna, Berlin och Amsterdam. Under tre dagar i varje stad har medarbetarna fått inblick i kampanjen och förståelse för själva produktionen. På plats har man fått träffa interna representanter från projektet samt c/o GERD. Man erbjöds ansiktsbehandlingar inne på eventytan, där man självklart också fick testa den nya face misten. På eventet har man även kunna se kampanj- och projektfilmer, delta i ett mobilt quiz och mycket annat.
Utöver eventen i Stockholm, Berlin och Amsterdam har Minnesota även tagit fram något mindre eventkit till ett tiotal kontor. En snygg produktask med face misten har skickats till samtliga kontor.
Gensvaret internt har varit oerhört positivt! Över 80% av deltagarna svarade att de upplevde att eventet bidragit till nya lärdomar, kunskap och stolthet.
Vi på Minnesota tackar Vattenfall för förtroendet och ett fint samarbete.
Christoffer Ramfors
christoffer.ramfors@minnesota.se
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev