Det går fort när man har roligt!
Vännerna Andy och Jonas hade en idé. I tidens anda skulle man satsa på Interrrnet. Djärva idéer kring en innovativ event- och konferensportal sattes på pränt. Målet var att revolutionera den globala eventindustrin.
Nybyggarna hade tagit sina första prövande steg, men just den gången blev guldet till sand. Historien om Minnesota börjar nämligen med en IT-bubbla som sprack.
2001
Den verkliga starten
Andy och Jonas tänker om snabbt. Målet blir istället att starta en ny sorts eventbyrå.
Vännerna målar upp en glimrande vision: med handplockade kollegor, fokus på kommunikation och kanske viktigast av allt: vägra söndagsångest.
De lovar varandra att satsa till år 2010, minst.
Namnet på byrån blir Eventor Marketing.
Byrån får en flygande start med stora uppdrag för Statoil och NK.
Under hösten skriver Maria Lavonius på som anställd #3.
Trion flyttar in i en blå skrubb i anslutning till 85-årige herr Ströms paradvåning på Olof Palmes gata. Under fredags-AWn skålas det i champagne på silverbrickorna i salongen.
Den unga byrån visar tecken på tidig mognad. En styrelse med externa ledamöter tillsätts. Möten hålls i blå skrubben.
2002-05
Flytt och namnbyte
Styrelseordförande Carl-Fredrik Sammeli välkomnar trion att flytta in på eget våningsplan hos hans byrå Prime på Slussplan 1.
Ny uppdragsgivare: HP (still going strong efter 17 år!)
Ett misslyckat försök att onboarda första kreatören som under en period arbetat som konsult på byrån. Hans namn? David Batra.
Första ramavtalet tecknas med mobiloperatören Vodafone.
Svenska Spel kliver in genom dörren och blir en betydande uppdragsgivare under nästan 10 år.
Konkurrenterna heter nu PS Event, Eventum och Creator Momentum. Namnet Eventor börjar kännas en aning generiskt.
Jakten på ett nytt namn inleds. Efter att ha övervägt ”Småland” landar valet slutligen på ”Minnesota” – ett perfekt namn som både anspelar på vännernas småländska ursprung och byråns ambition att likt nybyggare bryta ny mark i kommunikationens värld.
Man börjar prata om eget, köpt och förtjänat. Minnesota satsar på att bli bäst på att engagera i kundernas egna kanaler.
2005-09
Stark tillväxt
Minnesota utnämns till Di-gasell 4 år i rad.
Byrån flyttar in på Björn Trädgårdsgränd 3.
Ny uppdragsgivare: Atea (still going strong efter 14 år!)
Trend-TV med Göran Adlén – en framsynt satsning på webb-TV.
Ny delägare: kompisen Christoffer Ramfors, som anslöt från reklambyrån King.
Lehman Brothers sätter punkt för festen. Finanskrisen slår till och Minnesotas tapp 2009 blir 40 % jämfört med det starka 2008.
2010-16
Nya ägare och tävlingsframgångar
Byrån har återhämtat sig efter dippen och Skandia är ny kund.
Kronprinsessan får sin prins och årets byråresa går till Italien.
Stampen, moderskeppet i GP-koncernen, köper 51% av byrån.
Byrån uppmärksammas internationellt i EuBea Awards och Sabre Awards för Fortums Ljusruset.
Flyttlasset går återigen. Nu till Birger Jarlsgatan 61.
Ny uppdragsgivare: SEB (still going strong efter 9 år!)
Tillsammans med Skandia och Atea vinner byrån sina första Gyllene Hjul. Flera av de kommande åren har Minnesota flest nomineringar och idag gläds byrån åt inte mindre än 8 Gyllene Hjul och flera silverhjul.
Tiden är mogen för att revitalisera byråns erbjudande. Efter en kort tids funderande växer ett nytt löfte fram: Brand Engagement. Förändringen är naturlig – under alla år har allt egentligen handlat om att skapa och driva engagemang. Hos medarbetare, partners, kunder och kundernas kunder. I egna, förtjänade och köpta kanaler.
Stampen svajar. Andy, Jonas och Christoffer väljer att köpa tillbaks byrån.
2017-20
Nya ägare (igen)
Upplevelsekoncernen Moment Group går in som ny ägare.
Byrån upplever sina bästa år någonsin, all time high.
30 medarbetare, byråresor till Kapstaden och Singapore.
2020
Corona slår till
Över en natt pyser branschen ihop.
Byrån, med nybyggarandan i blodet, spottar i nävarna och ställer om. Digitala events blir kärnan i verksamheten och under året genomförs en mängd sändningar för Axfood, Atea, Fastighetsbyrån, Iggesund, HP, Landshypotek Bank, SEB och Siemens för att nämna några.
2021–
Nystartsläge
Nybyggarandan på byrån är påtaglig och fokus är ställt framåt.
Film, hybridevent, content marketing är områden under stark utveckling samtidigt som byrån fortsätter vässa sig inom sponsring och event.
Det går fort när man har roligt. Under de gångna 20 åren har kommunikationsvärlden ritats om många gånger. Minnesota har mött förändringarna med nyfikenhet och vilja till utveckling.
På byrån är Andy fortfarande VD. Och vännerna Jonas och Christoffer står fortfarande vid hans sida tillsammans med ett gäng nya och gamla medarbetare. Snart ska nästa 20 år börja. Vi kan knappt vänta!
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev