22 juni, 2021

Koll på NFT?

Det är inte lätt att förstå vad NFT egentligen är, men att fenomenet har en stor attraktionskraft råder det ingen tvekan om. Kul pris i tävlingar, insamlingsmekanik eller bara ett tillfälle att synas — hur kan kommunikatörer använda NFT?

Explain to me like I’m five

Det är inte så lätt. NFT är en typ av kryptovaluta men istället för pengar består värdet av konst, biljetter, musik och liknande. Själva innehållet i en NFT kan finnas tillgängligt för hela världen, men paketerat med metadata och en kryptografisk stämpel — då finns plötsligt bara en enda unik ägare, och det är man villig att betala för. Till exempel har världens första tweet, skriven av Twitters grundare, sålts för 2,9 miljoner USD. Begripligt? Nej. Intressant? Ja.

Taco Bell

Den amerikanska restaurangkedjan har nyligen auktionerat ut en serie med gif:ar för en hängiven skara. Pengarna som samlades in går till företagets hållbarhetsarbete Taco Bell Foundation. Den dyraste gif:en såldes för 3 600 USD. Även Stella Artois har genomfört en liknande kampanj till förmån för brittisk pubpersonal.

Kings of Leon

Bandet släppte i våras sitt första album på 5 år — det skulle synas och höras. Under två veckor fick fansen chans att köpa 3 olika NFT:er kopplat till bandets nya albumsläpp; unika albumomslag, biljetter på första raden för resten av livet samt ett audiovisuellt konstverk. Även Maroon 5 och XXX Tentation är artister med NFT-kollektioner via Yellow Heart

RKFKT

RKFKT är ett virtuellt sneakerföretag (ja, du läste rätt) som tog fram en NFT inför det kinesiska nyåret. Den såldes för 28 000 USD — vilket visserligen är en västanvind i jämförelse med andra virtuella sneakers de sålt.

Det finns en rad olika plattformar för att skapa, sälja och köpa NFT:er, till exempel OpenSea och NiftyGateway . Lite sugen blir man, eller hur?

 

Sofia Thomasson
sofia.thomasson@minnesota.se


DELA

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Nyheter, insikter och utsikter

Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev

Privacy policy