Minnesota bakom kampanj för Paralympics 2021
Nu drar Paralympics i Tokyo 2021 igång. Sveriges 26 paralympier tävlar i totlat 11 grenar — flera av dem medaljhopp. Men Sverige, som en gång var en stormakt i paralympiska sammanhang, har dock fått allt färre medaljer att räkna.
Minnesota är en av Sveriges Paralympiska Kommittés partners inför Paralympiska spelen i Tokyo 2021. Uppdraget har varit att skapa och sprida ett koncept som riktar ljuset mot Sveriges paralympier. Men för att garantera Sveriges roll även i framtida Paralympiska spel belyser man frågan kring allas rätt till rörelse på gräsrotsnivå.
– När det kommer till idrotts- och föreningsliv är glappet mellan personer med funktionsnedsättning och befolkningen i stort enormt. Inom parasporten jobbar vi nu stenhårt med att öka tillgängligheten för alla; träningslokaler, träningsformer, transporter och så vidare. Första steget mot prispallen är in i träningshallen, säger Tomas Sandö Brandt Partneransvarig i Sveriges Paralympiska Kommitté.
I kampanjen uppmanas svenska folket att engagera sig, bland annat genom att köpa ett armband på getinthegame.se Pengarna från försäljningen går till utvecklingen av parasport i Sverige. Konceptet ”Get in the game” har tagits fram i samarbete med Minnesota.
Vi vill verkligen tacka Minnesota
för sitt engagemang som gjort denna
kampanj möjlig.
Paralympics pågår mellan 24 augusti och 5 september och kampanjen syns i DN och Expressen såväl i print som digitalt samt i egna kanaler. 2-5 september pågår också en aktivering på Stockholm Centralstation som Minnesota och Parasport Sverige vann i samband med eventtävlingen Jernspiran.
– Vi vill verkligen tacka Minnesota för sitt engagemang som gjort denna kampanj möjlig, säger Tomas Sandö Brandt, Partneransvarig, Sveriges Paralympiska Kommitté
Sofia Thomasson
sofia.thomasson@minnesota.se
DELA
Vill du veta mer?
Nyheter, insikter och utsikter
Anmäl dig till Minnesotas nyhetsbrev