Axfood Hälsosmart mat

Hälsosmart mat är en intern kommunikationssatsning som syftar till att inspirera och öka kunskapen kring bra och hälsosam mat för Axfoods 16 000 medarbetare. Konceptet har utvecklats av Axfoods projektteam i nära samarbete med Minnesota.

Kommunikationsstrategi

Konceptet Hälsosmart mat lanserades med intentionen att gradvis öka medarbetarnas kunskap och engagemang genom fyra olika kommunikationssteg:

Hälsosmart start — syfte att skapa kännedom kring satsningen och göra en nollmätning kring kunskap och intresse.

Hälsosmart kunskap — syfte att fördjupa kunskap och ge verktyg genom kunskapsfilmer, cookalongs etc.

Hälsosmart engagemang — syfte att få medarbetarna att engagera sig och reflektera över sina egna vanor genom interna tävlingar och hälsoutmaningar

Hälsosmart ambassadörskap — syfte att skapa samarbeten, dela kunskap och visa upp projektet externt.

Effekt

Genom att öka kunskapen och engagemanget hos medarbetarna kring hälsosam mat påverkar vi inte bara medarbetarna till en hälsosammare livsstil – vi skapar även ett ambassadörskap där medarbetarna framförallt ute i butikerna får verktyg att påverka konsumenter till hälsosammare val i vardagen.

”Vi jobbar nära och förtroendet är stort för varandras bidrag, beslut och roller.”
Katarina Wirtén, Intern kommunikationschef, Axfood