Cancerfondens Partnerstrategi

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Målet är att färre personer i Sverige ska drabbas av cancer och fler ska överleva, vilket kräver ökade ekonomiska medel till forskningen. Det förutsätter ett helt nytt tänk kring hur Cancerfonden ska sälja sin rättighet och ytterligare förstärka sin position som en attraktiv partner.

Värdering av Cancerfondens rättighet

Minnesotas uppdrag var att ta fram en strategi för 3-5 år med fokus på hur Cancerfonden ska öka tillväxten i partneraffären. Uppdraget innebar ett omfattande researcharbete och genomlysning av befintlig rättighetskatalog, såväl som att identifiera nya affärsmodeller och koncept. Tack vare en branschexklusiv värderingsmodell har Cancerfonden kunnat omvärdera och utveckla värdet på rättigheterna till sitt varumärke. Arbetet har genomförts tillsammans med Tango Brand Alliances.

Strategin är idag implementerad och Minnesota fortsätter att arbeta med Cancerfonden och kommunikationsuppdrag som stöttar dem i arbetet för att besegra cancer snabbare.

”Tack vare den nya partnerstrategin har vi breddat synen kring vem en partner kan vara och vad Cancerfonden faktiskt kan erbjuda dem. Att erbjuda sin rättighet handlar om att addera värde i många led, och är det någon som har förutsättningar för det är det Cancerfonden.
Tillsammans besegrar vi cancer.”
Stefan Palmquist, Enhetschef Företag, Cancerfonden