Guld i Gyllene Hjulet

Ahlsell Sverige ABs satsning ”Hälsosam Rörelse” kammade hem första pris igår i kategorin Årets Idrottssponsring. Vi är otroligt glada och stolta att få vara med er på denna resa — från krogen till skogen. Sedan 2020 är Ahlsell en av huvudsponsorerna till Vasaloppet och startade en intern rörelse tillsammans med Brand Engagementbyrån Minnesota. Så här gick det till när Ahlsell begav sig från krogen till skogen i fädrens spår.

Med 3000 medarbetare och 130 butiker förser Ahlsell professionella byggare med produkter och utrustning. En bransch som drabbas av många skador och sjukskrivningar.

– Vi insåg att vi behövde jobba med hållbart medarbetarskap och hälsosamma sätt att umgås med medarbetare, partners och kunder. Så vi flyttade vår representation från krogen till fysiska aktiviteter, berättar Daniel Dahl, Head of Sponsorship på Ahlsell.
Initiativet Hälsosam Rörelse var fött, och innefattar idag även en Golf Tour och en Padel Tour, med Vasaloppet som den största satsningen under året.

– Vi var inte beredda på vilket stort engagemang det här skulle skapa! Vårt löfte är att göra det enkelt att vara proffs, men den här gången var det vi som fick vända oss till proffsen. Minnesota hjälpte oss att ta vara på det stora engagemanget och hjälpa oss med ett större konceptuellt grepp, säger Daniel.

Aktiveringar och synlighet

Minnesota är en Brand Engagementbyrå som hjälper företag att skapa eller frigöra engagemang som drivkraft för kommunikation.

– I det här fallet fanns det så mycket engagemang från start. Vi hade en bra grund att bygga på för att sätta konceptet och därefter skapa synlighet och aktiviteter och nå utanför det egna företaget. Vi ville engagera kunder, partners, familjer och folk på plats, både digitalt och fysiskt men även både på vintern och sommaren, säger Christoffer Ramfors, Strategic Director på Minnesota.

Den ambitionen har lett till contentserier med träningstips och coachning från både kollegor och proffs. Men också utmaningar och träningsgrupper. Genom åren har både engagemanget och projektet vuxit med aktiveringar i Vasaloppsspåret som Gissa din tid och Ahlsellsprinten. De har tillsammans med en rad andra aktiviteter inom ramen för Hälsosam Rörelse, till exempel golf och padel, samlat in pengar till Barncancerfonden. 2024 blev det hela 2.500.000 kr!

Träning för Vasaloppet och i det långa loppet

Under hela året pågår interna och externa kampanjer både digitalt och fysiskt för att hålla relationerna och träningen i gång. I butikerna finns utmaningar och tävlingar med chans att vinna skidpaket och startplatser. Eller bara ta en stor stark blåbärssoppa i goda vänners lag!

Stärkt laganda

Så klart syns även engagemanget i Mora, inte minst i Hejaskyltverksta’n. Hejandet tog otroliga 275 medarbetare i mål i Vasaloppet och 750 i GåVasan. Ahlsell toppade även Stafettvasan med 55 lag. Ett femtiotal medarbetare körde även Öppet spår och Vasaloppet 90 km. Totalt blev det 1729 Vasalopp! Inget annat deltagande företag är i närheten av de siffrorna.

Så vad hände när Ahlsell bytte ölen mot blåbärssoppa? Man skapade en hel rörelse med friskare och mer motiverade medarbetare, djupare kundrelationer och stärkt varumärke. På fem år har Ahlsells sponsorerinran gått från 5% till 47%! Träning som ger resultat, helt enkelt!

 

Kontakta Minnesota
Christoffer Ramfors, Strategic Account Director
christoffer.ramfors@minnesota.se
070-817 65 81

”Minnesota är helt rätt partner för att utveckla Ahlsells sponsorskap av Vasaloppet. Från att skapa ett starkt eventkoncept med engagerande aktiveringar till att genomföra dem med högsta kvalitet. Minnesota spelar också en stor roll i att skapa och publicera content till vårt instagramkonto Hälsosam Rörelse. ”
Daniel Dahl, Sponsoransvarig, Ahlsell