Hållbarhet — vår
bransch har ett uppdrag

Eftersom du klickade in här antar vi att du är nyfiken på hur vi jobbar med hållbarhetsfrågor. Kanske för att få en uppfattning om det är lika viktigt för vår bransch som för er. Det är det. Minnesotas arbete med hållbarhet omfattar tre perspektiv: socialt, miljö och ekonomiskt.

Minnesota arbetar systematiskt med att utveckla vårt och branschens arbete med hållbarhet. Med hjälp av ledningssystem, checklistor och ett engagerat kärnteam är vi redo att lära, dela kunskap och förändra framtiden. Tack vare att vår att ägare Moment Group omfattas av EU:s nya lagkrav på hållbarhet, CSRD, får alla bolag i koncernen en solid grund att stå på. Det är ett pågående arbete i hög takt och med högt ställda krav som snart får ordentlig luft under vingarna. Läs mer om Moment Groups hållbarhetsarbete.

Samspel

När det gäller att producera event med så liten miljöpåverkan som möjligt, handlar det om ett samspel mellan våra kunder, oss som byrå och våra leverantörer. Vi tar en aktiv roll och hjälper våra kunder för att möta samhällets krav på alltmer hållbara event. Vårt mål är att öka medvetenhetsgraden och handlingskraften kring vilka påverkansområden vi har (ex. avfallsmängd, mat, el, transporter och tryckt material) för att visa på att alla, även små, förändringar räknas! Vi ställer också krav på våra leverantörer och har i år identifierat våra största leverantörer och tagit fram ett hållbarhetsavtal som ska signeras av samtliga parter. Detta för att säkerställa att alla jobbar utifrån samma hållbarhetsmål. Minnesotas vision är: ”en värld där alla gör skillnad”.

Certifierade events

För ett djupare och mer strukturerat hållbarhetsarbete i våra kundprojekt, där vi har identifierat möjligheter att påverka hållbarhetsfrågor i ännu större omfattning, använder vi oss av verktyget Greentime vilket är ett planeringsverktyg för hållbarhetsarbete inom event. För att påskynda omställningen till en mer hållbar framtid har Greemtime även tagit fram en hållbarhetscertifiering. För att få möjlighet att certifiera sitt event behöver eventet uppnå ett antal obligatoriska krav på punkter som är finns i verktyget. Dessa granskas av en oberoende revisor och blir man godkänd får man rättighet att uppvisa logotypen ”Certifierat Hållbart Evenemang” vilket är någonting många företag och organisationer vill ha för att själva uppnå sina interna hållbarhetsmål. Om vår uppdragsgivare har andra eller egna system så arbetar vi givetvis gärna med dem.

Egen verksamhet

För Minnesotas egen verksamhet handlar det också om att skapa positiva förändringar genom social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Vi arbetar, precis som hela koncernen, med plattformen SustainLab, där vi själva har identifierat de områden där vi kan göra störst skillnad. Årlig revision med uppföljning för att involvera medarbetare och uppdatera policys samt göra planer för kommande år och att genomföra dem är en helt naturlig del i verksamheten. 

Hållbarhetsansvarig, Minnesota

Elin Williander

+46 73-230 18 34
Mejla mig

Head of Sustainability, Moment Group

Linn Färjhage

+46 70-187 87 57
Mejla mig