Alla tiders jubileum
Kronfågels femtioårsfirande blev en sociala medier-kampanj ledd av Mikael Tornving och Markiz Tainton där man lyfte kycklingens historia, nutid och framtid samt Kronfågels roll som innovatör.
Redaktionellt format
Med konceptet ”Alla tiders jubileum” spände ett redaktionellt grepp över dåtid, nutid och framtid. Mat engagerar — och med den insikten vågade man producera innehåll i längre format. I tre Youtube-avsnitt ledda av Mikael Tornving och matinspiratören Markiz Tainton fick vi möta hälsocoacher, stjärnkockar och framtidsforskare; smaka på världens bästa kycklingrätt samt via en tidsresa uppleva 50 år av trendiga kycklingrätter.
Kuriosa, mattrender och recept
För att komplettera filmerna, producerades 34 unika inlägg i sociala medier. Inläggen blandade friskt: kuriosa och mattrender, recept och lanseringar, nedslag i historien och klimatsmarta tips. Utöver aktiviteterna i sociala medier producerades även en unik kampanjsida med ytterligare material, recept och en konsumenttävling. Trots den hårda konkurrensen i en kanal som Youtube stod sig kampanjen oerhört väl med över 3,3 miljoner views och en viewing rate på 47%.
3,3
Miljoner views
på Youtube
47%
Viewing rate
på Youtube
1,8
Miljoner i räckvidd
på Instagram och Facebook
50%
View-through-rate
på kampanjtrailern